Szacuje się, że w najbliższych latach będziemy obserwowali sukcesywny spadek cen na rynku produktów oświetleniowych LED, o 15-20% rocznie. W 2015 r. LED’y mogą kosztować nawet jedną trzecią aktualnej wartości. Główną przyczyną jest rosnąca konkurencja, w warunkach której dostawcy obniżają ceny, aby uzyskać większy udział w rynku.

Wojna cenowa rozpoczęła się już w 2009 r. w Japonii. W roku ubiegłym LED’y stanowiły tam około 20% oświetlenia w ujęciu ilościowym, ale aż 50-60% pod względem wartości sprzedaży. Prognozy na 2011 r. zakładają 30-40% ilościowy udział oświetlenia LED w całym rynku oświetleniowym. 

Naturalnie spadek cen LED rozszerza się na inne rynki, tzn. Chiny, Europę i Stany Zjednoczone. Średnia cena żarówek LED już znacznie spadła do poziomu 20-23$, ale nadal jest wysoka w porównaniu z 4-5$, jakie trzeba zapłacić za konwencjonalne energooszczędne żarówki. Analitycy spekulują, że już pod koniec 2011 r. cena żarówek LED powinna spaść do 10$, a wojna cenowa powinna się jeszcze zintensyfikować w przyszłości. 

Giganci oświetleniowi Philips i Osram mają już plany podniesienia wysiłków w celu zadomowienia się żarówek LED na rynku użytkownika końcowego. 

lighting.madeinasia.com