Najciekawsze pokazy zjawisk oraz najlepsze eseje i prace naukowe nagrodzono w konkursie “Fizyczne ścieżki”organizowanym przez Instytut Problemów Jądrowych w Świerku (IPJ) i Instytut Fizyki PAN w Warszawie. Była to piąta edycja konkursu skierowanego do gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimanazjalnych. 

Jak informuje rzecznik IPJ dr Marek Pawłowski, w kategorii “Pokaz zjawiska” dwa pierwsze miejsca zdobyli: Robert Małocha z Zespołu Szkół nr 6 w Olsztynie za pokaz: “DRSSTC – Elektroniczna cewka tesli o podwójnym rezonansie” oraz Konrad Łojek z Międzyrzecza za prezentację “Energia elektryczna – przemiany i transport”. Na drugim miejscu uplasowali się Adrian Duda i Katarzyna Rusiecka z I Liceum Ogólnokształcącego w Busko-Zdroju, autorzy pokazu: “Obliczanie wartości prędkości pocisku wystrzelonego przez działko magnetyczne i jego współczynnika sprawności”. Trzecie miejsce za pokaz “Ciecz Nienewtonowska” zajęły uczennice Gimnazjum nr 58 w Poznaniu: Anna Jędrzejczak i Ewa Michalak. 

Dwa drugie miejsca za najlepszy esej (nie przyznano pierwszej nagrody) zajęli: Kinga Palińska z pracą “Somnium – tam gdzie fizyka mówi +Dobranoc+” i Kamil Suwiński z esejem “Bionika – rewolucja przyszłości?!”.

Za najlepszą pracę naukową jury konkursu uznało “Działo Gausa” Krzysztofa Skrzyneckiego i Karola Suszczyńskiego z XIV LO we Wrocławiu. “Pokazali oni zdjęcie swojego pokoju w internacie, w którym zgromadzili kilkanaście komputerów, część musieli pożyczyć od kolegów. Komputery połączone w sieć wykonywały obliczenia związane z ruchem pocisku, który wystrzeliwało ich działo” – mówi organizator konkursu doc. Andrzej Wiśniewski.

Drugie miejsce w tej kategorii zdobyli uczniowie II LO we Włodawie: Rafał Baj, Adrian Karwatiuk i Michał Tychoniewicz, którzy opracowali amatorski radioteleskop. Dwa trzecie miejsca zdobyły prace “Badania współczynnika SAR i zagrożenia z niego wynikające” oraz “Zagrożenie hałasem. Pomiary poziomu hałasu w II LO w Słupsku”.

Specjalną nagrodę, czyli wyjazd do Zjednoczonego Instytutu Badań Jadrowych w Dubnej w ramach programu Bogolubowa-Infelda, otrzymali Robert Małocha oraz Karol Suszczyński. Nagrody specjalne za “wybitną indywidualność” przyznał prezes Państwowej Agencji Atomistyki. Otrzymali je Robert Małocha i Kamil Suwiński.

“Duże wrażenie robiła determinacja wielu uczestników, którzy często przygotowując swoje pokazy musieli pokonać różne trudności, także finansowe, i często poświęcić cały wolny czas na prace eksperymentalne” – powiedział doc. Andrzej Wiśniewski. Zauważył, że często ograniczone środki finansowe wymuszały pomysłowe rozwiązania. “Pokazywało to ewentualnym naśladowcom jak ciekawe układy doświadczalne można skonstruować dysponując bardzo ograniczonym budżetem” – dodał.

Przewodniczący komitetu organizacyjnego prof. Ludwik Dobrzyński wyjaśnił, że coraz większa liczba szkół interesuje się konkursem, a wśród uczestników pojawiają się uczniowie biorący udział w olimpiadach fizycznych. “Chyba najwartościowszą rzeczą jest, że konkurs aktywizuje szkoły mające potencjalnie większe trudności w nauczaniu fizyki z mniejszych miejscowości, a jednocześnie formuła konkursu jest atrakcyjna również dla szkół z większych miast” – zaznaczył prof. Dobrzyński. EKR

PAP – Nauka w Polsce