Odbiorcy, którzy chcieli zmienić warunki przyłączenia do sieci przedsiębiorstwa zapłacili łącznie ponad 30 tysięcy więcej niż powinni. Oznacza to, że opłaty pobierane przez przedsiębiorstwo były od 17% do 335% wyższe od opłat wyliczanych zgodnie ze stawkami taryfowymi.
Nieprawidłowości dotyczyły odbiorców, których instalacje podłączane są bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1kV oraz o mocy przyłączeniowej większej niż 40 kW (tzw. IV i V grupa przyłączeniowa) i którzy wystąpili o zmianę rodzaju przyłącza z napowietrznego na kablowe. W takiej sytuacji Spółka realizowała przyłączenie obciążając równocześnie odbiorcę – wbrew obowiązującej taryfie – opłatą w wysokości sumy opłaty za moc przyłączeniową za przyłącze napowietrzne i opłaty w kwocie będącej różnicą między przyjętymi przez Przedsiębiorstwo kosztami rzeczywistymi budowy przyłącza kablowego, a kosztami jakie zostałyby poniesione na budowę przyłącza napowietrznego. Tym samym Przedsiębiorstwo realizowało przyłącza kablowe, tak jak wnioskowali odbiorcy, jednocześnie nakładając na nich wyższe opłaty, które miały – w ocenie Przedsiębiorstwa – rekompensować poniesione przez nie koszty.
W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości 10 września 2009 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wymierzenia kary pieniężnej Przedsiębiorstwu. Art. 56 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo energetyczne stanowi bowiem, iż karze pieniężnej podlega ten, kto stosuje ceny lub stawki opłat wyższe od zatwierdzonych lub stosuje taryfę niezgodnie z określonymi w niej warunkami. Wysokość kary pieniężnej nie może przekroczyć 15 % przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
W trakcie postępowania administracyjnego ustalono, że w okresie od lipca 2007 r. do października 2008 r. wystąpiło 21 przypadków przedłożenia odbiorcom umów o przyłączenie kablowe po stawkach wyższych niż taryfowe. W 18 przypadkach odbiorcy uiścili opłaty za przyłączenie wyższe, niż wynikające ze stawek taryfowych.
Odbiorcy ci zapłacili łącznie kwotę 64 555,82 zł, zaś według stawek taryfowych – wliczając upusty z tytułu sporządzenia we własnym zakresie dokumentacji technicznej i prawnej przyłącza – odbiorcy powinni zapłacić 29 732,65 zł. Nadpłata wynosiła więc 34 823,17 zł.
Uwzględniając stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia, dotychczasowe zachowania podmiotu oraz możliwości finansowe Przedsiębiorstwa, Prezes URE 4 stycznia 2010 roku zakończył postępowanie administracyjne ustalając kwotę kary wymierzonej przedsiębiorcy w wysokości 50 000 zł. Od decyzji Prezesa URE przedsiębiorca ma możliwość odwołania do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – w terminie dwóch tygodni od dnia jej doręczenia.
Przedsiębiorstwo zaprzestało niezgodnych z prawem praktyk, a wszystkie nadpłaty wraz z odsetkami zwróciło odbiorcom.