Aż 82% Polaków wskazało, że płacenie za realne zużycie prądu jest ważniejsze od niezmienności wysokości rachunku za energię elektryczną

Aż 82% Polaków wskazało, że płacenie za realne zużycie prądu jest ważniejsze od niezmienności wysokości rachunku za energię elektryczną i jest to jednocześnie główna zaleta liczników zdalnego odczytu – wynika z badań opinii społecznej na temat liczników inteligentnych, przeprowadzonych w końcu 2012 r. przez Instytut Badawczy GfK Polonia na zlecenie branży energetycznej.

Płatności za bieżące zużycie dają możliwość lepszego planowania budżetów domowych, ale oferują również poczucie wpływu na kształtowanie relacji z dostawcami energii elektrycznej, a to niezwykle ważny aspekt współpracy dla obu stron – zauważa GfK Polonia. Należy tu zauważyć, iż świadomość Polaków w zakresie inteligentnych liczników jest niewielka – respondenci otrzymali obszerne informacje od ankieterów i na tej podstawie wskazali najważniejsze dla nich cechy systemu.

Badania wskazują, iż dla Polaków najważniejsze elementy relacji z dostawcami energii elektrycznej koncentrują się wokół kosztów i aspektów ekonomicznych – 66% respondentów wskazuje ten obszar jako najważniejszy. Pozostałe elementy, takie jak: komfort, bezpieczeństwo i ekologia schodzą na dalszy plan. 

Ankietowani deklarują także skłonność do zmiany swoich przyzwyczajeń w korzystaniu z energochłonnych urządzeń i przeniesienia ich użytkowania poza godziny szczytu (nawet 65% badanych). Liczniki inteligentne będą wspierać proces zmiany przyzwyczajeń w konsumpcji energii, gdyż zmiany w sposobie korzystania z energii klienci będą mogli zauważyć w wysokości rachunków.

 – Przepływ informacji będzie służyć klientom do zracjonalizowania swoich działań i obniżania rachunków za energię. Inteligentny licznik da nam możliwość automatycznego sterowania urządzeniami, takimi jak pralka, którą będzie można zaprogramować do pracy wtedy, kiedy energia jest najtańsza – podkreśla Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Obok jaśniejszej relacji ze sprzedawcą energii, ankietowani zwracają także uwagę, iż zdalny sposób odczytywania licznika oznacza większą wygodę (dla 36% badanych brak wizyt inkasenta to zaleta nowych liczników) oraz lepszą kontrolę zużycia energii elektrycznej. 14% badanych podkreśla techniczne korzyści z montażu urządzeń – przede wszystkim szybciej wykrywane awarie i większa stabilność zasilania, co jest szczególnie istotne na terenach wiejskich.

Blisko 25% ankietowanych nie przypisuje żadnych wad procesowi wymiany liczników na inteligentne. O nagłaśniane w mediach bezpieczeństwo gromadzonych informacji obawia się jedynie ok. 11% badanych.  Istotniejszy może być aspekt społeczny, związany z automatyzacją odczytu – 22% respondentów jako wadę postrzega, iż zniknie zawód inkasenta.

Polaków zapytano także o poparcie dla inicjatyw energooszczędnych i proekologicznych. Można zauważyć, że duża akceptacja społeczna dla rozwiązań energooszczędnych nie przekłada się na realne działania i zakupy.

Aż 76% badanych uważa, iż warto kupować oświetlenie energooszczędne i jednocześnie tylko 28% badanych stosuje tego rodzaju produkty  w swoich domach. Analogicznie, aż 66% Polaków jest skłonnych zapłacić więcej za sprzęt RTV/AGD zużywający mniej energii elektrycznej, ale tylko 26% badanych ma takie urządzenia w swoich domach.

URE