Kalifornijska firma Envia Systems opracowuje baterie, które docelowo mają przechowywać dwukrotnie więcej energii niż dotychczasowa technologia tego typu. Głównym miejscem zastosowań nowych akumulatorów będą samochody elektryczne.

Envia otrzymała kapitał inwestycyjny z GM, będący potencjalnie największym odbiorcą produktów Envia do samochodów elektrycznych w najbliższych latach, głównie za sprawą produkowanego w fabrykach GM Chevroleta Volt. W ubiegłym miesiącu GM zainwestowało 7 mln dolarów w badania naukowe w laboratoriach Envia.

Envia twierdzi, że dzięki redukcji zawartości drogich metali oraz redukcji ilości ogniw potrzebnych do przechowywania i dostarczania określonej ilości energii nowe baterie mogą przyczynić się do spadku kosztu całkowitego samochodów elektrycznych. Ulepszona technologia firmy wykorzystuje katodę bogatą w mangan, dzięki czemu jest ona w stanie otrzymać większą ilość ładunków elektrycznych. Technologia wykonywania katody jest licencjonowana przez Argonne National Laboratory.

Jon Lauckner z GM mówi, że Envia i inne firmy licencjonowały różne elementy z własności intelektualnej dotyczącej kompozytowych, bogatych w mangan katod.

Współczesna wersja Chevroleta Volt używa litowo-jonowych baterii wytwarzanych z katod litowo-manganowych. Materiał katody posiada aktywne składniki, dzięki którym jony litu przemieszczają się podczas ładowania i rozładowywania baterii. Zawiera ona również składniki nieaktywne wspomagające stabilizację aktywnego materiału i wydłużające żywotność baterii.

Katoda z laboratorium Envii używa stosunkowo tanich materiałów. Materiał z jakiego jest wykonany akumulator jest w stanie zapewnić wzrost gęstości przechowywanej w nim energii nawet o 33%. Envia rozpoczęła również prace nad wydajnymi anodami dzięki 4 mln dolarów dofinansowania z amerykańskiego Departamentu Energii.

Przez następne 3 lata, Envia ma nadzieję opracować baterie dedykowane wszystkim pojazdom elektrycznym. Deklaruje także, że chce znacznie zwiększyć gęstość upakowanej w akumulatorach energii.

Docelowo ma powstać bateria posiadająca pojemność minimum 400Wh/kg – dwukrotnie więcej niż w bateriach montowanych we współczesnych samochodach elektrycznych. W warunkach laboratoryjnych już przetestowano akumulatory o pojemności 300Wh/kg, ale dzięki nowej anodzie ma zostać pokonana granica 400Wh/kg.

technologyreview.com