Zintegrowany system monitorowania stanu kierowcy, pozwalający odpowiednio wcześnie reagować na pojawiające się oznaki zmęczenia – to cel projektu naukowego dra Sławomira Gruszczyńskiego z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, który otrzymał finansowanie ze środków programu LIDER Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Dr Gruszczyński zamierza opracować system monitorowania stanu zmęczenia kierowcy. Będzie on złożony z radarowego wielosensorowego czujnika ruchu, kamer wykorzystujących zakres podczerwieni, bloku cyfrowego przetwarzania sygnałów oraz bloku decyzyjnego umożliwiającego generowanie sygnałów alarmowych.
"Nowatorskie podejście polega na połączeniu technik rozpoznawania obrazów pozyskanych z kamer wraz z technikami radarowymi w celu dokładniejszego określenia stanu kierowcy" – tłumaczy badacz.

Dodaje, że istotnym zagadnieniem naukowym, które będzie musiał rozwiązać, jest opracowanie algorytmów umożliwiających monitorowanie położenia i ruchów głowy kierowcy, a także analiza sygnałów "micro-Doppler", pozwalająca na monitorowanie pulsu, częstości oddechu oraz pracy powiek kierowcy.

"W celu zwiększenia niezawodności opracowywanego systemu oraz zdolności rozpoznawania zastosowany zostanie moduł radarowy pozwalający na skanowanie przestrzeni wokół kierowcy" – deklaruje dr Gruszczyński.

Jego zdaniem, opracowany w ramach projektu system pozwoli zmniejszyć ryzyko nieszczęśliwych wypadków spowodowanych zaśnięciem. Naukowiec przywołuje statystyki wypadków drogowych, z których wynika, że wypadki spowodowane przez zaśnięcie kierowcy charakteryzują się bardzo dużą liczbą ofiar śmiertelnych oraz poważnie rannych. W trakcie wypadku osoba kierująca pozostaje w nieświadomości, co uniemożliwia jej podjęcie jakiekolwiek reakcji.

Wyniki prac badawczych zostaną opublikowane w liczących się czasopismach naukowych oraz przedstawione na międzynarodowych konferencjach z dziedziny techniki radarowej i przetwarzania sygnałów.

Kierownik projektu deklaruje wolę podjęcia rozmów z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego. Aby wdrożyć system do seryjnie produkowanych samochodów naukowcy będą musieli dostosować go do konkretnych potrzeb producentów. Dr Gruszczyński zaznacza, że na tym etapie istotna będzie współpraca z przedstawicielami koncernów samochodowych.

W pierwszej edycji programu "Lider" zainicjowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wybrano 23 spośród 202 zgłoszonych wniosków. Laureaci wykazali, że są przygotowani do podjęcia samodzielnej pracy badawczej wraz z utworzonymi przez siebie zespołem nad projektem, który znajdzie zastosowanie w praktyce. Na jego realizację każdy z nich otrzyma nawet do 1 mln zł. KOL

PAP – Nauka w Polsce