Ponad połowa pociągów na świecie zasilana jest za pośrednictwem transformatorów trakcyjnych ABB. Jednym z najnowszych modeli, które z powodzeniem korzystają z tej świetnej, lekkiej technologii, jest Velaro produkcji Siemensa, obecnie najszybszy szybkobieżny pociąg na świecie.

ABB produkuje transformatory trakcyjne od 130 lat. Ponad połowa lokomotyw i pociągów szybkobieżnych na świecie zasilanych jest przez transformatory ABB, a większość światowych producentów pociągów i operatorów kolei ma do nich zaufanie, wśród nich również Siemens.

Pierwszy kontrakt ABB podpisała z Siemensem w 2003 roku. Obejmował on dostawę 140 transformatorów trakcyjnych dla dwupokładowych pociągów Desiro, obsługujących podmiejski system kolejowy szwajcarskiego Zurychu. Po nim firma wygrała duże zamówienia dla podmiejskiego systemu kolejowego w hinduskim Mumbaju i miejskiej sieci transportowej w szkockim Glasgow.

Transformator trakcyjny ABB (l) dla szybkobieżnego pociągu Velaro D. Tylko dwa transformatory trakcyjne potrzebne są do zasilania każdego ośmiowagonowego pociągu Velaro. Dzięki zamontowaniu urządzeń pod spodem pociągu więcej miejsca pozostało do dyspozycji pasażerów. To wymagało zaprojektowania zgrabnych, kompaktowych i lekkich urządzeń. Wszystkie te trzy cechy są charakterystyczne właśnie dla transformatorów trakcyjnych ABB.

Opierając się na dobrych doświadczeniach z wcześniejszej współpracy, Siemens w roku 2009 ponownie wybrał ABB i powierzył firmie dostawy transformatorów trakcyjnych dla swoich wzorcowych szybkobieżnych pociągów Velaro. Zamówienie ma być zrealizowane dla 15 ośmiowagonowych pociągów, dla niemieckich kolei państwowych, Deutsche Bahn.

Pierwsze pojazdy ruszą na tory w 2011 roku i będą obsługiwać międzynarodowe połączenia (Francja, Niemcy, Belgia, Szwajcaria) korzystając z czterech różnych systemów zasilania, w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i systemem sygnalizacji obowiązującym w każdym z krajów.

“ABB, w sposób bardzo przekonywujący, spełniła trudne wymagania co do rozmiaru, wagi i innych cech specjalnych transformatorów. Dlatego wybraliśmy ABB jako wiarygodnego partnera dla projektu Velaro D.” – Ralf Mayer, członek zespołu projektowego Velaro, Siemens Mobility

Poprzez wykorzystanie do produkcji transformatorów wielu różnych innowacji projektowych, np. komponentów o wielorakim zastosowaniu, takich jak uzwojenie, czy lekkie materiały, ABB zmniejszyła całkowitą wagę urządzenia. Waga transformatora to kluczowy czynnik w pociągach szybkobieżnych, gdzie znaczenie ma każdy kilogram. I tak na przykład uzwojenie ABB pozwala pociągom na korzystanie zarówno z systemów DC, jak i AC bez dokładania urządzeniu dodatkowych kilogramów.

W celu zredukowania przestrzeni zajmowanej przez urządzenie (obrysu obudowy) i zmniejszenia kosztów pracy ABB wykorzystuje innowacyjną koncepcję transformatora zintegrowanego z systemem chłodzącym, co pozwala na dłuższą pracę maszyny przy niższych kosztach utrzymania.

W sumie, rezultatem wyposażenia transformatora w te wszystkie cechy jest możliwość osiągania przez Velaro prędkości roboczej do 320 km/h, przy transporcie 20 procent więcej pasażerów niż robił to jego poprzednik i przy zużyciu równowartości zaledwie 0,33 litrów benzyny na osobę na 100 kilometrów.

ABB