Popularność sklepów internetowych wśród Polaków rośnie z roku na rok. Nawet teraz, mimo kryzysu ekonomicznego, nie zmalało zainteresowanie klientów zakupami drogą elektroniczną – wynika z najnowszego raportu Akademii PARP. Jednak, jak podkreślają eksperci, prowadząc działalność opartą na handlu w internecie (e-commerce) należy pamiętać, że potrzebne są do tego nie tylko środki finansowe, ale przede wszystkim odpowiednia wiedza, by skutecznie konkurować w branży.

"Rynek e-commerce w Polsce jest w fazie szybkiego wzrostu. Firmę w internecie może założyć praktycznie każdy i wiąże się to z mniejszym ryzykiem, niż w przypadku założenia tradycyjnej firmy. Ponadto rozpoczęcie takiej formy działalności gospodarczej nie wymaga dużego nakładu finansowego" – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP.

W Polsce branża e-commerce rozwija się dynamicznie nawet mimo niekorzystnej sytuacji rynkowej. Specjaliści szacują, że tendencja ta utrzyma się i e-handel stale będzie zwiększał przychody. Takiego obrotu spraw spodziewa się aż 80 proc. przedstawicieli branży.

"Sposobów na sprzedaż w sieci jest wiele. Ale pamiętajmy, że nie wszystkim graczom uda się utrzymać na rynku. Konkurencja rośnie. Dlatego należy położyć nacisk na ciągłe dokształcanie się oraz poznawanie nowości w branży. Znajomość narzędzi marketingu internetowego może pomóc w utrzymaniu pozycji firmy" – dodaje Grzyb-Hejduk.

Dlatego, jej zdaniem, próbując swoich sił na rynku e-commerce, warto najpierw się dowiedzieć, jak najlepiej zorganizować wirtualny sklep, jakie są sposoby płatności i autoryzacji i w jaki sposób zareklamować się w sieci. "Ciężko przecież wyobrazić sobie sytuację, w której firma działająca w internecie nie potrafi skutecznie się w nim reklamować" – podkreślają eksperci Akademiii PARP.

Właśnie dlatego pracownicy Akademii postanowili zorganizować bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców z zakresu prowadzania działalności gospodarczej on-line. W ich ofercie znajduje się kurs pt. "Marketing internetowy i e-commerce w MŚP", a także szkolenie "E-biznes", którego pierwsze moduły już działają.

Osoby, które zapiszą na warsztaty PARP poznają m.in. najnowsze strategie e-biznesu, dowiedzą się, jakie korzyści oferuje prowadzenie działalności w sieci oraz kim są docelowi klienci sklepów internetowych. Poznają metody określania cech charakterystycznych potencjalnych klientów, wymagania użytkowników względem ich serwisów, a także nauczą się budować witryny www. Kursanci zdobędą również wiedzę na temat marketingu e-mailowego, netykiety i spamu oraz form reklamy w internecie, prowadzenia kampanii banerowych i kosztach takich działań.

Szczególnie te ostatnie kwestie są, zdaniem organizatorów, warte podkreślenia. Działalność w internecie musi być bowiem ściśle związana z inwestowaniem w reklamę i budowaniem wizerunku firmy. "Sklepy on-line prześcigają się w pomysłach na promocję. Największą popularnością cieszą się fora internetowe, dedykowane klientom sklepu. Strzałem w dziesiątkę okazały się również blogi firmowe oraz serwisy społecznościowe, działające wokół sklepu" – przypominają przedstawiciele Akademii PARP.

"Dzięki tym wszystkim zabiegom, dajemy klientom możliwość wymiany poglądów o naszych produktach. Poprzez taką otwartość pokazujemy, że nie mamy nic do ukrycia. Budowanie zaufania klientów do firmy, w sieci jest niezwykle trudne. Dlatego też trzeba postawić na wiedzę, aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu, bo zaufanie bardzo szybko można stracić" – zaznacza Aneta Grzyb-Hejduk.

***

Akademia PARP to portal edukacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw z systemem bezpłatnych szkoleń internetowych. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Celem Akademii jest darmowe upowszechnienie dostępu do wiedzy biznesowej oraz zdalnej edukacji (e-learningu) wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) oraz osób planujących własną działalność gospodarczą. Aktualnie w ofercie Akademii znajduje się 18 szkoleń w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna.

W szkoleniach mogą wziąć udział wszyscy pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym studenci. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.

Więcej informacji o kursach internetowych znajduje się na stronie: www.akademiaparp.gov.pl

http://naukawpolsce.pap.pl